Svdorszgban a tanktelezettsg 7-16 ves korig terjed ki, ami az ltalnos iskolt s a kzpiskola als tagozatt foglalja magban. Ebben az idszakban a gyerekeknek ktelez iskolba jrni, az nkormnyzatoknak pedig ktelez biztostani szmukra az oktats minden felttelt, belertve a tanszereket, a tanknyveket s az iskolba val ingyenes utaztatst is. Lteznek magniskolk is, ahol trts ellenben tanulhatnak a dikok. A tanv augusztustl jniusig tart.
A svd oktatsi rendszer s a nevelsi attitdk nagyban eltrnek a mieinktl. Az ltalnos iskola 9 vfolyambl ll, vagyis minden 7 s 16 v kztti gyermek s fiatal iskolakteles. Ha a szl gy kvnja, a gyermek mr 6 ves korban megkezdheti tanulmnyait, de tbbsgk ebben az letkorban n. iskola-elkszt osztlyba jr. Az ltalnos iskola magba foglalja a 6 ves elemi iskolai s a 3 ves als kzpiskolai kpzst.

Svdorszgban ltalban reggel 8 vagy 9 rakor kezddnek az egyes osztlyok tanri, s 14, esetleg 15 rakor mehetnek a dikok haza. A tanrok ktelesek napi 7 rt az iskola pletben ledolgozni, gy tbbsgk dlutn 4-ig marad a munkahelyn. Az egyes tanrk hossza vltoz, gy csngets sincs. Egyes rk 60 percesek, msok ennl rvidebbek vagy hosszabbak. A tanrk kztti sznetek is eltr hosszsgak. A dikok egyes tantrgyakat ms-ms sszettel osztlykzssgben tanulnak, de tbbsgket mgis a megszokott osztlytrsakkal. Mindez abbl addik, hogy az oktatsi clok nagyrszt individulisak, egynre szabottak. A hivatalosan elrt vi ktelez raszm bizonyos kis hnyadval a tanul maga rendelkezik, vagyis a tantrgyak kzl azokbl vllalhat tbbletrkat, amelyek rdekldsnek s kpessgeinek megfelelnek. Tbbek kztt ez teszi lehetv azt, hogy a dikok maguk is aktv rszesei lehetnek sajt tanulmnyi cljaik meghatrozsnak. A mindenki szmra nagy fontossggal br hrom f tantrgy a svd nyelv, a matematika s az angol nyelv. Harmadik osztlytl els idegen nyelvknt mindenki angolt tanul, s elmondhatom, hogy a svdek tbbsge nagyon jl beszli ezt a nyelvet mr egszen fiatal korban. Ennek nyilvn tbb oka van: egyrszt az oktats beszdkzpontsga, msrszt az orszg nyitottsga, hiszen a sok klfldi hatsra nagy jelentsge van az angol nyelvtudsnak. Arrl sem szabad megfeledkezni, hogy a svd nyelv, logikja s sok szava alapjn meglehetsen hasonlt az angolra, gy a svd anyanyelv szemlyek lpselnyben vannak azokkal szemben, akik nyelve annyira eltr az angoltl, mint pldul a magyar vagy a szerb. A msodik idegen nyelvet a dikok hetedik osztlyban kezdik el tanulni, s szabadon vlaszthatnak a nmet, a francia s a spanyol kzl.
Minden tanvben van nhny tantsmentes nap, amikor a pedaggusok s az ifjsgi vezetk klnbz fejleszt tevkenysgeket tartanak a dikoknak. Ilyenkor a tanulk oktatfilmeket nznek, sportolnak s csoportaktivitsokban vesznek rszt. Ezen foglalkozsok elterben ltalban olyan tmk llnak, amelyeket a svd trsadalom nagyra rtkel s fontosnak tart, mint az egyenjogsg s a demokrcia, az emberi jogok, a krnyezetvdelem. A svd iskola nagy hangslyt fektet a szexulis nevelsre is. Lttam olyan ismeretterjeszt fzetecskket, amelyek fnykpekkel illusztrltk a frfi s ni nemi szerveket, illetve tabuk nlkl rtak a kzslsrl, a fogamzsgtlsrl. Az ifjsgi kzpontban, ahol dolgoztam, pntek estnknt jtkfilmeket nzhettek az rdekldk, amelyek nem ritkn tartalmaztak szerelmi s enyhbb erotikus jeleneteket is. Mint minden mssg, gy a homoszexualits elfogadsa, tolerlsa is olyan rtkknt jelenik meg a svd trsadalomban, amelyet az iskola igyekszik minl eredmnyesebben kzvetteni a fiatalok fel. A jelsz egyrtelm: egyenjogsg – fggetlenl az egyn letkortl, nemtl, brszntl, vallsi meggyzdstl vagy szexulis irnyultsgtl. Hangslyoznom kell, hogy a szexulis nevels tabunlklisge nem vezet dekadencihoz, erklcsi hanyatlshoz. Nem reztem azt, hogy a svd ifjsg erklcsileg zllttebb s szabadosabb lenne, mint ms orszgok fiataljai. St, azt tapasztaltam, hogy a tabuk szortsnak hinya egyszerbb teszi a szexualitshoz val viszonyulst s problmamentesebb a fi-lny kapcsolatok kialaktst.

A skandinv iskolarendszer egyik leglnyegesebb jellemzje s egyben leginkbb irigylsre mlt vonsa, hogy az oktats az ltalnos iskoltl a felsoktatsig teljesen djmentes. A tanulk szmra ingyenes az uzsonna, az iskolabusz, a tanszercsomag, az orvosi ellts. Az ltalam megismert iskolban a hetedik osztlyos dikok tanulsuk megknnytse rdekben hordozhat szmtgpet kapnak az iskoltl, amelyet egy ven t szabadon hasznlhatnak s haza is vihetnek. A kommunikcis eszkzk iskolai hasznlata Svdorszgban teljesen termszetes dolog, s a trvny nem tesz klnbsget felntt s gyerek kztt. A minden polgrnak jr ingyenes oktats kltsgeit az llam a magas adkbl szrmaz bevtelbl fedezi. A svd iskolkban a tanulk minden dlben ftt telt kapnak. Ez ltalban valamilyen hstel, amihez a dik szabadon vlogathat a 4-5 fle kret s salta kzl, valamint az ebdhez mindig jr tej is. Egy dik akr hromszor is szedhet a tnyrjra, az egy szemly ltal elfogyaszthat tel mennyisge nincs korltozva. A vegetrinus dikok szmra hsmentes telt biztostanak. Az iskolai ebdlben (bamba) trtn tkezs csak a dikok szmra ingyenes, a tanrok kedvezmnyesen ebdelhetnek 15-20 koronrt, ami jelkpes sszegnek mondhat.
A svd ltalnos iskola szmomra egyik legrdekesebb jellemzje az volt, hogy a nlunk megszokott szmszer rtkel osztlyzatok helyett ott 4 osztlyozsi fokozat alapjn trtnik a megszerzett tuds elbrlsa a 8. vfolyamtl: nem felelt meg, megfelelt, jl megfelelt, kivlan megfelelt. A nyolcadik osztlyig a tanulk teljestmnynek rtkelse inkbb csak szbeli. A dik azrt motivlt a lehetleg minl jobb rtkels megszerzsre, mert akkor nagyobb esllyel juthat be a 3 vfolyamos fels kzpiskola ltala legvonzbbnak tartott szakra. A tanrok tanulshoz val hozzllsa biztat, motivl, de semmikppen sem tl szigor vagy kveteldz. Egyik tanul ismersm gy fogalmazott: „Tanraink azt az llspontot kpviselik, hogy a dikok nmaguknak s nmagukrt tanulnak. Tanulnunk azrt kell, hogy utna knnyebben elrhessk cljainkat. Tanraink nem kvetelnek tl sokat, ltalban azt a kevs hzi feladatot is gy adjk fel, hogy rnk bzzk, elksztjk-e vagy sem.” Hzi feladat valban ritkn van, mint ahogy vkzi szmonkrs, ellenrz is. Osztlynapl egyltaln nem ltezik, a pedaggusok internetes adatbzisban vezetik szrevteleiket, adataikat, ez azonban meglehetsen nylt rendszer, a tanulk s a szlk is hozzfrhetnek. A szlk egybknt sincsenek kizrva a tants folyamatbl, a tanulmnyi clok meghatrozsban k is rszt vehetnek, illetve lland visszajelzst kapnak az elrt eredmnyekrl. A tanrok az vi munka rtkelst is megbeszlik a tanulkkal s a szleikkel. Az oktats minden terletn az egyttmkds ignye tapasztalhat. Buks, vismtls elmletileg ltezik ugyan, de a gyakorlatban nagyon ritka jelensg.
A fenti lersbl jl lthat, hogy a svd iskolarendszer jval kevsb szigor, mint a mink s a tanulk erssgeit igyekszik kiemelni ahelyett, hogy hinyossgaikra koncentrlna. Magam is tapasztaltam s tanul ismerseim is megerstettk, hogy a pedaggusok rendkvl kedvesek, segtkszek, s az al-flrendeltsgi viszony helyett barti kapcsolatot igyekeznek kialaktani dikjaikkal. A tanrok „j fejek”, beszlgetnek, olykor vicceldnek tanulikkal, egytt llnak velk sorban az ebdnl, majd egytt fogyasztjk el velk azt. A dikok viselkedse az osztlyteremben is szabadabb, mint nlunk: sokan sapkval a fejkn, st egyesek flhallgatval a flkben lnek a padban, mi tbb, akadnak olyanok is, akik csendben krtyzgatnak vagy sz nlkl elhagyjk az osztlytermet. Ilyen esetekben a tanr csak ritkn szl, a bntets pedig csak szlssges esetekben fordul el. Szigor trvnyek vdik a tanulk rdekeit, mint ltalban minden polgrt. Kezet emelni a dikokra szigoran tilos. Mint az iskola igazgatnje elmondta nekem, igen kevs fegyelmezsi eszkz ll a pedaggusok rendelkezsre, szerencsre azonban ezekre csak ritkn van szksg, mert a tanulk tbbsge jl viselkedik. Amennyiben egy tanul vt a szablyok ellen, a tanr kikldheti az rrl s szlhat a gyermek szleinek, illetve az iskola vezetjnek. Slyosabb esetben, pldul nagyon sok igazolatlan hinyzs esetn, a szl brsgi ton is felelssgre vonhat.
Felmerlhet az olvasban a krds, hogy mit eredmnyez ez a nagy szabadsg, nem vezet-e a fiatalok elszemtelenedshez, tiszteletlensghez, kezelhetetlensghez ez a fok egyenrangsg felntt s gyerek kztt. Nos, elmondhatom, hogy ltalban nem. Azt kell mondanom, hogy ottltem 10 hnapja alatt nem tallkoztam annyi tiszteletlensggel a fiatalok rszrl, mint haznkban rvidebb id alatt. A svd trsadalom egszre jellemz kulturlt s elfogad hozzlls a gyerekek, a fiatalok tbbsgnek magatartsban is megfigyelhet. Azt lttam, hogy br a hatrok prblgatsa nagyon is jelen van a fiatalok viselkedsben, ezek a kihv magatartsi formk a felnttek nyugodt s bartsgos kzbelpsvel az esetek tbbsgben knnyen leszerelhetek, megszntethetek. Ez nagy szerencse, mert egy-kt eset kapcsn tanja lehettem annak is, hogy a svdek szmra mekkora nehzsget jelent a konfrontci s a konfliktusok felvllalsa s azok hathats kezelse. Tbbszr feltettem magamnak a krdst, hogy miknt tudja elrni a svd trsadalom ilyen laza hatrok mellett is, hogy fiataljainak tbbsge tisztelettud s fegyelmezett, felnve pedig lelkiismeretes s trvnytisztel polgr. Hogy ennek oka valamikppen a trsadalom mkdsben, s nem csupn a svd gnekben keresend, azt az bizonytja, hogy a bevndorl fiatalok tbbsgnek magatartsa is ezt a mintt kveti. gy tnik, a felnttek autoriter s hatalmaskod arrogancijnak hinya olyan viselkedst vlt ki a fiatalokbl, amely nlklzi a felnttekkel szembeni dacra s frusztrcira pl destruktv elemeket, s ezltal egy harmonikusabb s demokratikusabb trsadalmat hoz ltre.
|