Svédország
www.sved-kiralysag.gportal.hu

 

 

Üdvözlés

Ezt a weboldalt a G-Portál História portálépítő versenyére hoztam létre. Szívesen neveztem a versenyre, mert imádom Svédországot és élvezettel töltöttem fel a portált tartalommal. Az egyik leggyönyörűbb ország a világon. Jellemző szavak rá: színes, hideg, hűvös, erdők, öblök, tenger, zöld, kék, természet, víz, jég, szikla, fenyőerdő, tavak, jávorszarvas, lappföld, jéghotel...

 
Menüpontok
 
Alapadatok

Svédország, vagy hivatalos nevén a Svéd Királyság, egy skandináv ország Észak-Európában. Az ország szárazföldi határait nyugaton Norvégia, északkeleten Finnország képezi.

Főváros: Stockholm
Államforma: alkotmányos monarchia
Király: XVI. Károly Gusztáv
Miniszterelnök: Stefan Löfven
Pénznem: Svéd korona
Vallás: evangélikus (85%)
EU csatlakozás: 1995. 01. 01.
Népesség: 9,593 millió (2013.)
Bruttó hazai termék: 579,7 milliárd USD (2013.)
Hivatalos nyelv: Svéd nyelv
Nemzeti mottó: För Sverige i tiden
Hivatalos oldal: sweden.se

 
Kedvenc svéd együttesem

Legszívesebben az összes számukat kitenném ide, de az azért túlzás lenne, így erre esett a választásom :) A 90-es években nagyon híres együttes volt az Ace of Base az egész világon. Pont ezért 1997 júliusában hivatalosak voltak Viktória hercegnő (a svéd király legidősebb gyermeke) születésnapi partijára is.

 
Öltöztesd fel

Online öltöztetős játék svéd hagyományos öltözetekben.

Vagy főzzetek online svéd húsgolyókat :) megnézem

 
Autós játék Svédországban

Az Evolution-SR (Online szimulátoros bajnokság) versenyzői a svédországi Höljes Rally Cross pályán mérték össze az erejüket. A pálya nagyon érdekes vonalvezetést biztosított, lassú-gyors kanyarok, hosszú egyenesek, ugratok, egy szóval, minden ami egy Rally Cross pályához kell. A cikk folytatása itt.

 
Általános iskola

Svédországban a tankötelezettség 7-16 éves korig terjed ki, ami az általános iskolát és a középiskola alsó tagozatát foglalja magában. Ebben az időszakban a gyerekeknek kötelező iskolába járni, az önkormányzatoknak pedig kötelező biztosítani számukra az oktatás minden feltételét, beleértve a tanszereket, a tankönyveket és az iskolába való ingyenes utaztatást is. Léteznek magániskolák is, ahol térítés ellenében tanulhatnak a diákok. A tanév augusztustól júniusig tart.

A svéd oktatási rendszer és a nevelési attitűdök nagyban eltérnek a mieinktől. Az általános iskola 9 évfolyamból áll, vagyis minden 7 és 16 év közötti gyermek és fiatal iskolaköteles. Ha a szülő úgy kívánja, a gyermek már 6 éves korában megkezdheti tanulmányait, de többségük ebben az életkorban ún. iskola-előkészítő osztályba jár. Az általános iskola magába foglalja a 6 éves elemi iskolai és a 3 éves alsó középiskolai képzést.

Svédországban általában reggel 8 vagy 9 órakor kezdődnek az egyes osztályok tanórái, és 14, esetleg 15 órakor mehetnek a diákok haza. A tanárok kötelesek napi 7 órát az iskola épületében ledolgozni, így többségük délután 4-ig marad a munkahelyén. Az egyes tanórák hossza változó, így csöngetés sincs. Egyes órák 60 percesek, mások ennél rövidebbek vagy hosszabbak. A tanórák közötti szünetek is eltérő hosszúságúak. A diákok egyes tantárgyakat más-más összetételű osztályközösségben tanulnak, de többségüket mégis a megszokott osztálytársakkal. Mindez abból adódik, hogy az oktatási célok nagyrészt individuálisak, egyénre szabottak. A hivatalosan előírt évi kötelező óraszám bizonyos kis hányadával a tanuló maga rendelkezik, vagyis a tantárgyak közül azokból vállalhat többletórákat, amelyek érdeklődésének és képességeinek megfelelnek. Többek között ez teszi lehetővé azt, hogy a diákok maguk is aktív részesei lehetnek saját tanulmányi céljaik meghatározásának. A mindenki számára nagy fontossággal bíró három fő tantárgy a svéd nyelv, a matematika és az angol nyelv. Harmadik osztálytól első idegen nyelvként mindenki angolt tanul, és elmondhatom, hogy a svédek többsége nagyon jól beszéli ezt a nyelvet már egészen fiatal korban. Ennek nyilván több oka van: egyrészt az oktatás beszédközpontúsága, másrészt az ország nyitottsága, hiszen a sok külföldi hatására nagy jelentősége van az angol nyelvtudásnak. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a svéd nyelv, logikája és sok szava alapján meglehetősen hasonlít az angolra, így a svéd anyanyelvű személyek lépéselőnyben vannak azokkal szemben, akik nyelve annyira eltérő az angoltól, mint például a magyar vagy a szerb. A második idegen nyelvet a diákok hetedik osztályban kezdik el tanulni, és szabadon választhatnak a német, a francia és a spanyol közül.

Minden tanévben van néhány tanításmentes nap, amikor a pedagógusok és az ifjúsági vezetők különböző fejlesztő tevékenységeket tartanak a diákoknak. Ilyenkor a tanulók oktatófilmeket néznek, sportolnak és csoportaktivitásokban vesznek részt. Ezen foglalkozások előterében általában olyan témák állnak, amelyeket a svéd társadalom nagyra értékel és fontosnak tart, mint az egyenjogúság és a demokrácia, az emberi jogok, a környezetvédelem. A svéd iskola nagy hangsúlyt fektet a szexuális nevelésre is. Láttam olyan ismeretterjesztő füzetecskéket, amelyek fényképekkel illusztrálták a férfi és női nemi szerveket, illetve tabuk nélkül írtak a közösülésről, a fogamzásgátlásról. Az ifjúsági központban, ahol dolgoztam, péntek esténként játékfilmeket nézhettek az érdeklődők, amelyek nem ritkán tartalmaztak szerelmi és enyhébb erotikus jeleneteket is. Mint minden másságé, így a homoszexualitás elfogadása, tolerálása is olyan értékként jelenik meg a svéd társadalomban, amelyet az iskola igyekszik minél eredményesebben közvetíteni a fiatalok felé. A jelszó egyértelmű: egyenjogúság – függetlenül az egyén életkorától, nemétől, bőrszínétől, vallási meggyőződésétől vagy szexuális irányultságától. Hangsúlyoznom kell, hogy a szexuális nevelés tabunélkülisége nem vezet dekadenciához, erkölcsi hanyatláshoz. Nem éreztem azt, hogy a svéd ifjúság erkölcsileg züllöttebb és szabadosabb lenne, mint más országok fiataljai. Sőt, azt tapasztaltam, hogy a tabuk szorításának hiánya egyszerűbbé teszi a szexualitáshoz való viszonyulást és problémamentesebbé a fiú-lány kapcsolatok kialakítását.

A skandináv iskolarendszer egyik leglényegesebb jellemzője és egyben leginkább irigylésre méltó vonása, hogy az oktatás az általános iskolától a felsőoktatásig teljesen díjmentes. A tanulók számára ingyenes az uzsonna, az iskolabusz, a tanszercsomag, az orvosi ellátás. Az általam megismert iskolában a hetedik osztályos diákok tanulásuk megkönnyítése érdekében hordozható számítógépet kapnak az iskolától, amelyet egy éven át szabadon használhatnak és haza is vihetnek. A kommunikációs eszközök iskolai használata Svédországban teljesen természetes dolog, és a törvény nem tesz különbséget felnőtt és gyerek között. A minden polgárnak járó ingyenes oktatás költségeit az állam a magas adókból származó bevételből fedezi. A svéd iskolákban a tanulók minden délben főtt ételt kapnak. Ez általában valamilyen húsétel, amihez a diák szabadon válogathat a 4-5 féle köret és saláta közül, valamint az ebédhez mindig jár tej is. Egy diák akár háromszor is szedhet a tányérjára, az egy személy által elfogyasztható étel mennyisége nincs korlátozva. A vegetáriánus diákok számára húsmentes ételt biztosítanak. Az iskolai ebédlőben (bamba) történő étkezés csak a diákok számára ingyenes, a tanárok kedvezményesen ebédelhetnek 15-20 koronáért, ami jelképes összegnek mondható.

A svéd általános iskola számomra egyik legérdekesebb jellemzője az volt, hogy a nálunk megszokott számszerű értékelő osztályzatok helyett ott 4 osztályozási fokozat alapján történik a megszerzett tudás elbírálása a 8. évfolyamtól: nem felelt meg, megfelelt, jól megfelelt, kiválóan megfelelt. A nyolcadik osztályig a tanulók teljesítményének értékelése inkább csak szóbeli. A diák azért motivált a lehetőleg minél jobb értékelés megszerzésére, mert akkor nagyobb eséllyel juthat be a 3 évfolyamos felső középiskola általa legvonzóbbnak tartott szakára. A tanárok tanuláshoz való hozzáállása biztató, motiváló, de semmiképpen sem túl szigorú vagy követelődző. Egyik tanuló ismerősöm így fogalmazott: „Tanáraink azt az álláspontot képviselik, hogy a diákok önmaguknak és önmagukért tanulnak. Tanulnunk azért kell, hogy utána könnyebben elérhessük céljainkat. Tanáraink nem követelnek túl sokat, általában azt a kevés házi feladatot is úgy adják fel, hogy ránk bízzák, elkészítjük-e vagy sem.” Házi feladat valóban ritkán van, mint ahogy évközi számonkérés, ellenőrző is. Osztálynapló egyáltalán nem létezik, a pedagógusok internetes adatbázisban vezetik észrevételeiket, adataikat, ez azonban meglehetősen nyílt rendszer, a tanulók és a szülők is hozzáférhetnek. A szülők egyébként sincsenek kizárva a tanítás folyamatából, a tanulmányi célok meghatározásában ők is részt vehetnek, illetve állandó visszajelzést kapnak az elért eredményekről. A tanárok az évi munka értékelését is megbeszélik a tanulókkal és a szüleikkel. Az oktatás minden területén az együttműködés igénye tapasztalható. Bukás, évismétlés elméletileg létezik ugyan, de a gyakorlatban nagyon ritka jelenség.

A fenti leírásból jól látható, hogy a svéd iskolarendszer jóval kevésbé szigorú, mint a miénk és a tanulók erősségeit igyekszik kiemelni ahelyett, hogy hiányosságaikra koncentrálna. Magam is tapasztaltam és tanuló ismerőseim is megerősítették, hogy a pedagógusok rendkívül kedvesek, segítőkészek, és az alá-fölérendeltségi viszony helyett baráti kapcsolatot igyekeznek kialakítani diákjaikkal. A tanárok „jó fejek”, beszélgetnek, olykor viccelődnek tanulóikkal, együtt állnak velük sorban az ebédnél, majd együtt fogyasztják el velük azt. A diákok viselkedése az osztályteremben is szabadabb, mint nálunk: sokan sapkával a fejükön, sőt egyesek fülhallgatóval a fülükben ülnek a padban, mi több, akadnak olyanok is, akik csendben kártyázgatnak vagy szó nélkül elhagyják az osztálytermet. Ilyen esetekben a tanár csak ritkán szól, a büntetés pedig csak szélsőséges esetekben fordul elő. Szigorú törvények védik a tanulók érdekeit, mint általában minden polgárét. Kezet emelni a diákokra szigorúan tilos. Mint az iskola igazgatónője elmondta nekem, igen kevés fegyelmezési eszköz áll a pedagógusok rendelkezésére, szerencsére azonban ezekre csak ritkán van szükség, mert a tanulók többsége jól viselkedik. Amennyiben egy tanuló vét a szabályok ellen, a tanár kiküldheti az óráról és szólhat a gyermek szüleinek, illetve az iskola vezetőjének. Súlyosabb esetben, például nagyon sok igazolatlan hiányzás esetén, a szülő bírósági úton is felelősségre vonható.

Felmerülhet az olvasóban a kérdés, hogy mit eredményez ez a nagy szabadság, nem vezet-e a fiatalok elszemtelenedéséhez, tiszteletlenséghez, kezelhetetlenséghez ez a fokú egyenrangúság felnőtt és gyerek között. Nos, elmondhatom, hogy általában nem. Azt kell mondanom, hogy ottlétem 10 hónapja alatt nem találkoztam annyi tiszteletlenséggel a fiatalok részéről, mint hazánkban rövidebb idő alatt. A svéd társadalom egészére jellemző kulturált és elfogadó hozzáállás a gyerekek, a fiatalok többségének magatartásában is megfigyelhető. Azt láttam, hogy bár a határok próbálgatása nagyon is jelen van a fiatalok viselkedésében, ezek a kihívó magatartási formák a felnőttek nyugodt és barátságos közbelépésével az esetek többségében könnyen leszerelhetőek, megszüntethetőek. Ez nagy szerencse, mert egy-két eset kapcsán tanúja lehettem annak is, hogy a svédek számára mekkora nehézséget jelent a konfrontáció és a konfliktusok felvállalása és azok hathatós kezelése. Többször feltettem magamnak a kérdést, hogy miként tudja elérni a svéd társadalom ilyen laza határok mellett is, hogy fiataljainak többsége tisztelettudó és fegyelmezett, felnőve pedig lelkiismeretes és törvénytisztelő polgár. Hogy ennek oka valamiképpen a társadalom működésében, és nem csupán a svéd génekben keresendő, azt az bizonyítja, hogy a bevándorló fiatalok többségének magatartása is ezt a mintát követi. Úgy tűnik, a felnőttek autoriter és hatalmaskodó arroganciájának hiánya olyan viselkedést vált ki a fiatalokból, amely nélkülözi a felnőttekkel szembeni dacra és frusztrációra épülő destruktív elemeket, és ezáltal egy harmonikusabb és demokratikusabb társadalmat hoz létre.

 

Az oldal nem jöhetett volna létre nélkülük. Köszönöm és bocsánat ;)

gasztrotipp.husvedorszag.utazas.huwikipediayoutubefilmtett.romek.oszk.huncsszi.huelib.kkf.hukislexikon.husvedkalauz.wordpress.comskandinavhaz.wordpress.comsved.nolblog.huujkep.netwww.hotdog.hu/svedorszagmitvigyek.hu/svedorszagkulfoldremennek.hukonzuliszolgalat.kormany.huwww.erdekesvilag.hueurope.org/huripadvisor.co.huepa.oszk.huswedenabroad.comhu.bab.laautoberlesonline.hustockholm.blog.huviragsvedorszagbannlcafemindmegette.huirodalmiradio.hutripadvisor.co.huerzsebetrosta.huvilagutazo.netorigo.huvilagutazo.blog.huerdo-mezo.huevolution-sr.comfitt.infobelyegvilag.netmakettinfo.hu


Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!